Mám pocit, že to samé děláme i našim dětem. Snažíme se je také v dobrém úmyslu uplácat k obrazu svému. Mám dva syny a často vidím, jak se potýkají s různými životními těžkostmi, smutky, naštvaností, zklamáními. Hledám cesty, jak je naučit se s tím vypořádat. Není to jednoduché. Jsou paličatí a ne vždy je správná rada vyslechnuta. Rad a příkazů děti dostávají tolik, že se ani nedivím, jak jimi protékají. Důležité je, sám být dobrým vzorem. Ale v povaze mladých je i přirozené vymezování vůči rodičům z čistě biologického principu. Tak v tom někdy tápu, co to je, být dobrý rodič. Velmi dobrý pocit ale mám ze společných důvěrných rozhovorů na různá témata. Mnohdy mě nenapadá o čem si večer povídat a tak si večer vybíráme obrázek. Kartička se tak stává odrazovým můstkem k našim vyprávěním. Kartičku pak dáme do rámečku a stane se tak připomínkou tématu pro další dny. Učitelé, kteří mé karty používají si je chválí jako nástroj, který jim pomáhá otevírat daná témata a dobře startuje vzájemné debaty. Děti se u nich učí vyjadřovat své názory a pocity. Obrázky v nás cosi zrcadlí a je dobré umět to rozpoznat. Takové rozhovory pomájí dětem učit se sebereflexi a učitelům zas pomáhají pochopit osobnost dítěte. Hledejte a zkoušejte další způsoby jak s dětmi smysluplně pracovat. Budu moc ráda za vaše podněty, které zde vystavím. Hledejte a zkoušejte další způsoby jak s dětmi smysluplně pracovat. Budu moc ráda za vaše podněty, které zde vystavím. Mgr. Radka Lebdušková – ředitelka MŠ Dr. Jana Malíka – Chrudim Karty Cesta k sobě využíváme při relaxaci, vytahujeme náhodně obrázek nebo na přání dětí a Markéta Hamilton – ředitelka anglické školky Kinder Garten – Újezd na Lesy 1 )Nejčastěji si vylosujeme jednu kartu a o té si povídáme. Nejdříve si všímáme, co na obrázku je a diskutujeme, co by to mohlo znamenat. Vlaďka Jurigová – ředitelka Mateřské školy Korálek Liberec Karty Cesta k sobě jsou pro děti součástí „zkoumání“ světa a seznamování se s prostředím, které vytváří svět, ve kterém žijeme. Díky „propojení“ moudrosti s obrázkem na kartě si děti mohou vytvořit svůj vlastní názor – pokud jim k tomu dáme prostor vhodnou otázkou. Například Co si představíš, když slyšíš slovo LÁSKA? Co pro tebe znamená že si uděláš hezký den? Jak si představuješ hezký den? Vnímáš, že je pravda, že v sobě máme hodného a zlého vlka? Jak se projevuje ten zlý vlk? Líbí se nám to? Co bychom mohli pro zlého vlka udělat, aby se z něho stal hodný vlk? Práce s kartami u dětí rozvíjí sociální vztahy, komunikaci, cit, společné sdílení. Tato úžasná pomůcka doplňuje filosofii a cíl ŠVP naší školy – pomoci dětem najít jejich vnitřní spokojenost a podporovat dětskou tvořivost a kreativní myšlení, rozvoj osobnosti dítěte a pomoci mu uvědomit si vlastní sebehodnotu. Karty Cesta k sobě jsou pomůckou při naší práci formou metody Respektovat a být respektován a při práci s prožitkovou pedagogikou. Karty mají k dispozici všechny třídy a postupně s nimi začínají pracovat všechny naše učitelky.-) Na konci školního roku dostávají předškoláci jako dárek na rozloučenou se školkou každý 1 kartu, která byla jejich nejoblíbenější, nebo kterou si vylosovaly. Tak mají možnost se s touto pomůckou seznámit i rodičeJ Michaela Konopáčová – Mateřská škola Korálek Liberec, učitelka ve třídě Sluníčka S kartami „Cesta k sobě“ pracujeme v komunitním kruhu nebo při volné činnosti dětí. Tyto dvě formy práce s kartami se liší – jestliže s nimi pracujeme v komunitním kruhu, paní učitelka vybere kartu, která se určitým způsobem vztahuje k týdennímu tématu dle TVP. Následně si o této kartě s dětmi v kroužku povídáme a dáváme prostor každému zvlášť, aby mohl říci, co v něm karta vyvolává, co si představí např. pod pojmem „láska“, „udělám si hezký den“ aj. Karta nás obvykle provádí celý týden a den po dni se dá její téma rozvíjet a jít více do hloubky. Jestliže se jedná o práci s kartami při volné aktivitě dětí, je to naprosto dobrovolné. Děti si karty rádi prohlíží, ptají se, co je na nich napsané, zamýšlí se nad nimi. Obrovskou úlohu hrají obrázky na kartách, neboť jsou pro děti velice zajímavé, barevnost obrázků přitahuje pozornost dětí. Děti si všímají maličkých detailů na obrázku, které i já mnohdy přehlédnu. Eva Havlíková a Vlaďka Jurigová – speciální třída, MŠ Korálek Liberec S kartami Cesta k sobě pracujeme druhým rokem. Používáme je ve speciální třídě pro děti s narušenou komunikační schopností. S dětmi se pracuje skupinově i individuálně, přizpůsobujeme se vývojovým, fyziologickým, sociálním a emocionálním potřebám dětí a karty se nám velice osvědčily. Vždy na začátku týdne v komunitním kruhu ( který opakujeme každý den v týdnu), vybereme jednu kartu ( může se týkat tématu týdne, nebo je nahodile vybraná). Pak společně o kartě hovoříme. Děti popisují, snaží se vyjádřit co vidí na obrázku, všímáme si detailů, přemýšlíme, snažíme se porozumět, chápat význam karty. Patří to už k rituálům dne. V komunitním kruhu se děti cítí bezpečně, uvolněně a my prostřednictvím karet řešíme situace, které se mohou dětem zdát „neřešitelné a problémové“. Snažíme se dojít ke správnému výkladu spojeného s obrázkem, vysvětlením, zapojením dětí, aby samy vyjádřily svůj názor – radu, zkušenost se situací, kterou karta ukazuje. Na základě společných rozhovorů dětí i nás učitelek nad kartou dojde k uvolnění napětí, vzdoru, emocí a děti snadněji pochopí vztahy, co je realita, láska, porozumění, strach, důvěra, dobro a zlo…. Ztrácí zábrany, cítí zájem a cítí potřebu vyjádřit svůj názor před ostatními beze strachu, že řeknou něco špatně. Vedeme děti k pochopení, že každý jsme originál a každý má právo vyjádřit svůj názor. A že neexistuje slovo problém, ale je to jen situace, která se dá vždy vyřešit, pokud je k tomu vůle. Karty, o kterých jsme hovořily máme na nástěnce a děti se samy k obrázkům vracejí, pokud jim vzniklá situace ve třídě připomene vyprávění nad kartou. To je pro nás úžasná zpětná vazba.
Se semináři na všemožná témata se roztrhl pytel. Sebepoznání je opravdové téma dneška. Snažíme se rozklíčovat vlastní vzorce chování a reakcí, které jsme zdědili nebo převzali od rodičů. Celý život nás formovaly příkazy, společenská očekávání, pravidla… Cítíme se perfektně uplácaní zvenčí.
Mnohdy jsme ale zapomněli růst uvnitř.
Je ale jasné, že je třeba pomoci jim růst a upevnit je i uvnitř, aby je jen tak něco nesmetlo.Tipy pro pro práci s kartami
Pro rodiče
rozdílné. Poznávejte se, nálada a barevnost oblíbených obrázků vás zrcadlí. Je to zajímavé.Pro učitele
Pro učitele výtvarné výchovy
lépe pochopit.
zlého vlka. Nebo ať kreslí svůj strach v podobě draka. Nekomentujte jejich obrazy, abyste jim nepodsunuli své hodnocení. Podpořte děti , aby sami
přijali poselství, které odráží jejich nitro. Nepochybujte o tom, že informace z vlastního dojmu vstoupí do jejich podvědomí, ačkoliv přímý vliv nebude
hned znát. Učit se sebereflexi je velmi důležité a kresby mohou pomoci.Ohlasy
povídáme o něm tak, aby děti porozuměly. Pokud se někdo rozpovídá sám o
obrázku, necháváme prostor. Děti vnímají krásné obrázky, pojmově jsou na
ně však složité a tak paní učitelky pomohou, přeloží. Někdy karty využívá
paní učitelka cíleně, k navození tématu pro diskusi. Velmi vhodné u
úzkostných a bázlivých dětí, které mohou přes obrázek vyjádřit své pocity.
2) Každé dítě si vybere jednu kartu, ty jsou rozprostřené tak, aby byly vidět. Potom děti, které chtějí mluví o tom, co sami považují za důležité říci.
3) Na základě impulsů od dětí jsme vzali třeba kartu Smutek. Zkoušeli jsme vymyslet, co se dá se smutkem dělat. Pak jsme jeden po druhém řekli jednu událost, kdy nám bylo smutno. Naložili jsme ten smutek na vozík a odvezli na záhon. Děti ho ale chtěly spálit, tak jsme ho jako spálili.
4) Hledali jsme skleněnky, zatím jich máme 9
5) Nejvíce pracujeme s kartami: Strach a důvěra, Dobro a zlo, Udělám si hezký den, Láska a Péče o tělo
Světem dospělých rezonuje potřeba hledat vnitřní spokojenost a rovnováhu mezi hmotným a duchovním světem. Myslím, že je to proto, že jsme se v dětství mnohé nenaučili.